Social Media kan ervoor zorgen dat het zelfbeeld van jongeren verslechtert.
Dit stond met grote koppen in het nieuws recent. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, sterker nog ik heb er ook wel eens last van. Hoezo alleen jongeren? Ik zie ook weleens berichtjes of foto's voorbij komen waarbij ik denk 'ooooh dat wil ik ook' (en dat heb ik natuurlijk niet). Zo hou ik mezelf soms voor de gek, want als ik heel eerlijk naar mezelf kijk en vraag of ik dat ook écht zou willen dan denk ik meestal: eigenlijk niet nee.
Het duurde even voordat ik door had hoe dat nou werkt met Social Media. Nee eigenlijk bedoel ik: het duurde een poos voordat ik me er vooral prettig bij bleef voelen bij de reacties en likes van 'vrienden' of, erger nog, de reacties die ik juist niet kreeg maar waar ik wel op hoopte of die ik verwachtte. Ik heb geleerd inmiddels hier anders naar te kijken en vooral niets te verwachten. Dat maakt de boel een stuk luchtiger voor mezelf. Tsja, ik ben niet in het computer tijdperk geboren dus dit moest ik toch ook leren.
We moeten succes hebben
Ik word momenteel op Facebook gebombardeerd met gesponsorde reclames gericht op de (kleine) ondernemer waarin ze je het gevoel geven dat je iets niet goed (genoeg) doet. Waarom zijn we niet succesvol(ler), want dat willen we toch allemaal? Ze geven je wat voorbeelden en tips over hoe je meer bezoekers naar je website kan trekken, ze vertellen je wat je niet goed doet en vervolgens, vaak na een lang verhaal, geven ze je het advies om hun gratis webinar bij te wonen, hun e-book gratis te downloaden, mee te doen via e-mails waarin ze je wekelijks tips geven of je kan naar een van hun seminars komen tegen betaling. Want, zo vertellen ze je allemaal, hun bedrijf liep eerst ook voor geen meter en op een gegeven moment, meestal pas na jaren, hebben ze een ontdekking gedaan en liep hun bedrijf ineens verschrikkelijk goed. Ze geven je gratis tips over hoe je 'Rich and Famous' kan worden (dat mag je er zelf bij geloven), hoe je meer kans hebt met je bedrijf bovenaan in Google te komen en hoe je meer klanten aantrekt. Volgens hun kunnen wij, de ondernemers die niet succesvol zijn, dit ook. In het begin geloofde ik er nog in ook! Maar ik zie momenteel aan de lopende band van dit soort advertenties voorbij komen van verschillende adverteerders/marketingbureaus dat er een lichtje bij me ging branden. Ik weet daarom dat wat zij doen waarschijnlijk big business is... maar wel in hun voordeel natuurlijk (en wat aardig dat ze ons mee laten profiteren). En natuurlijk helpen ze hier ook wel echt ondernemers mee gelukkig (hoewel ik geloof in wat ik schrijf, steek ik er ook wel een beetje de draak mee).
Ik heb een keer een webinar bijgewoond en die man kon zo goed vertellen! Hij praatte met gemak minstens twee uur aan een stuk door. Ik vond het knap dat hij 'zijn volgers' aan de buis gekluisterd kon houden en dat door weinig tot niets inhoudelijks te delen, realiseerde ik me achteraf! (Misschien heb ik het verkeerde webinar gevolgd?) Wilde je meer weten en vooral geholpen willen worden dan kon je met zijn bedrijf in zee gaan (weliswaar tegen betaling). En daarna kreeg ik nog vele e-mails dat hij weer een webinar gepland had en natuurlijk kon ik me weer gratis aanmelden. Het is een truc om je niet succesvol (proberen) te laten voelen. Waarom? Omdat dat blijkbaar werkt!
Bij de buren is het gras altijd groener
Het zette me wel aan het denken, ben ik succesvol met mijn sieraden business? Ik als beginnend ondernemer die het hobbymatig doe en probeer iets van mijn leven te maken. Ik weet wel dat ik mijn stinkende best doe, ik vertrouwen heb in mezelf en in mijn kunnen en ik geniet van wat ik doe. Ik heb door op veel verschillende evenementen, (kunst)markten en Ladies Nights te staan kunnen zien en leren dat 'die wereld' er helemaal niet zo rooskleurig uitziet als mensen je soms willen laten geloven (ook op foto's). Vaak verkoopt het matig zag/zie ik om me heen, want er zijn zo verschrikkelijk veel mensen die spullen willen verkopen, er zijn zoveel markten, winkels, websites en sieraden, kortom er is een overvloed aan alles! Maar ik laat me hier niet door weerhouden natuurlijk en zeker niet uit mijn groene grasveld slaan. Wel zijn de markten altijd heel gezellig en kunnen de ondernemers het goed met elkaar vinden. En soms verkoopt het gelukkig ook wél goed en dan zweef ik weer even heerlijk op mijn roze wolk.
Op Social Media zie je foto's van allerlei producten voorbij komen waarbij het lijkt alsof alle bedrijven zo fantastisch lopen en/of verkopen. Ook hier is natuurlijk soms uiterlijke schijn zoals we natuurlijk heus wel weten. En weet je dit is allemaal helemaal niet erg, als je je er maar bewust van bent en je je eigen gevoel over jezelf hierdoor maar niet laat ondermijnen! Ik heb hier best een poos mee lopen tobben (nog steeds heel af en toe) en wat het mij vooral gebracht heeft is te geloven en vooral te genieten van wat ik doe en van elk (piep)klein succesje van mezelf (voor mezelf), dat is wat voor mij telt en dat is wat mij een goed gevoel geeft! En ik probeer bewust te blijven kijken naar wat ik wél heb en naar wat ik wél kan en zo min mogelijk energie te besteden aan wat ik niet heb/kan/wil. Dat is niet altijd makkelijk maar oefening baart kunst.